odjur

Denna sköna lilla böna fick gå ut och pölsa i snön idag. Hon var hemsk. haha. Så mycket energi i kroppen att hon inte alls visste vart hon skulle göra av den, så de första 15 minutrarna var det bara att hålla i så gott det gick och undvika 4 sprattlande ben som var överallt förutom på backen.. Med tanke på vilken jäkla kraft hon har i sina bakben när hon bockar, alltså på den nivån att man hör "snärten" i luften, så funderar jag på om det är helt obefogat att misstänka krångel med bakknät. Det såg onekligen inte ut så idag iallafall. 

Nu ska jag tillägga att hon aldrig upplevs som dum, utan jag tror det handlar om en mognadsfråga, eller omognad i detta fallet då, hon har inte lärt sig hantera sin energi ännu. Sedan korrigerar jag henne självklart när hon blir för på eller de sprattlande benen kommer innanför min zon, förstås, men det är hela tiden spetsade öron och glittrande unghästögon. 

Men om de första 15 minutrarna var jobbiga så var de 15 sista minutrarna motsatsen, när hon lugnat sig så kunde vi njuta utav varandras sällskap och gå och strosa i solen med slack lina, och det var supermysigt. Riktig vår i luften idag. 

 

Kommentarer:

1 Anonym:

Fint skriver av dig, att du låter henne busa lagom. Alldeles för många som är vääääldigt strikta och snabba med att bestraffa... (Självklart måste man korrigera, men du fattar nog vad jag menar ;) )

Kommentera här: