Sedan sist

Jag fortsätter skrittjobba Grace cirka 5 dagar i veckan, 2 dagar vilar hon helt. Vi försöker gå mycket i kuperad terräng för att sakta men säkert bygga upp muskulaturen igen. Vanligtvis brukar jag tycka att det är dödstråkigt med skrittjobb, men nu känns det faktiskt fantastiskt kul, kanske för att jag har suktat så efter att rida överhuvud taget. Men vi filar på detaljer, att hon ska vara lätt i munnen och framme för skänkeln, börjat nosa på sidvärtesrörelser, vara genomarbetad i bägge sidorna och hålla balansen både uppför och nedför backar. Det är supernyttigt för henne att gå lite off road märker jag, hon är ganska brötig men börjar sakta men säkert bli försiktigare och hålla koll på vart hon sätter fötterna. 

De sista två passen nu har jag börjat smyga in travövergångar, då ska hon svara kvickt framåt, hålla balans och form i övergången, trava 2-3 steg och sedan bryta av igen i samma balans. Tanken är att fortsätta med detta arbetet, men succesivt öka på antalet travsteg.

Grace har faktiskt även fått en medryttare, som rider henne otroligt mjukt och fint. I dagsläget är det superlugnt för mig tidsmässigt, men planen är ju att så snart som möjligt få heltidsjobb, och troligtvis kommer det också innebära pendling (utöver den jag redan har till stallet, tar ca 30 min enkel väg) och då känns det som att det kan vara lämpligt att ha avlastning två dagar i veckan. Det har hittills gått superbra för dom, och jag tycker det kan vara en bra idé att köra igång nu när hon bara skrittas så de får lära känna varandra i lugn och ro. 

Här i veckan skulle jag följa med ut och visa henne några ridvägar, och då valde jag faktiskt att hoppa upp på Lucky för första gången sedan september förra året, så himla mysigt!! Har vart lite nojig över att hoppa upp på honom trots att han är superfräsch, då jag är lite orolig att jag är för tung för honom nu när han är så omusklad över ryggen, men jag tänkte att han får skritta på så länge det kändes bra och så hoppar jag av om det känns jobbigt för honom. Men det gick jättebra, vilket känns roligt då vi kan skritta ut tillsammans, sedan blir ju Lucky så glad när han får hänga med på saker.

 

Kommentarer:

1 emma:

övergångar är verkligen så nyttigt att träna

Kommentera här: