B&W

3 snabba från idag. Sa ju igår att jag skulle ha med kameran ut, vilket jag hade, men jag glömde liksom av att använda den under dagen haha. Så allt jag har att bjuda på är dessa tre halvdana bilder från när jag kom ut.

Mina pojkisar har vart utan täcke i ungefär en vecka nu, och som prognosen ser ut just nu lär dom inte behöva dom på ett bra tag framåt heller. Läste här om dagen en artikel om just täckade hästar i vårsolen, och att man mätt temperaturen på hästarna under täckena.

"Idag är det växlande molnighet, ca + 7 grader och blåser ca 9m/s, dvs ganska blåsigt. Har roat mig med att mäta temperaturen på ländryggen på några hästar. Ca 1 cm över pälsen (termometer med isolerad baksida). Så här blev dagens utfall: 
Häst utan täcke: ca 13 grader
Häst med ett bucas freedom (dvs regntäcke m nylonfodet och ingen stoppning): +20 grader
Häst med bucas freedom + under det ett tunt fleecefodrat bomullstäcke: + 29 grader
Ni kan säkert själv tänka er hur varmt det kan bli utan kraftig vind och i klart solsken. "

Jag har nog själv vart den som hellre sett att hästarna vart lite för varma än lite för kalla men har tänkt om lite i den frågan, inte minst efter Luckys fånganfall och jag behövde komma på sätt för han att göra av med extra energi utan att röra på sig, och efter att Calle nu i vinter fått jättefula skavsår på manken utav täcket. Så nu går de utan och verkar supernöjda med det. De står och kliar varandra nästan hela tiden, och igår när Calle stog i stallgången och jag gick förbi med ett täcke så slickade han nästan öronen bakåt, ganska tydligt tecken på att han inte vill ha på det kände jag. Sedan kommer de självklart täckas om det skulle blåsa storm eller spöregna, speciellt Calle som inte har så mycket päls. Men är det inte katastrofväder får de gå utan. Blir bra träning för armarna också i och med att jag har två skitgrisar som älskar att rulla sig. ;) 

Hur tänker ni angående täcken? 

 

Kommentarer:

1 Anonym:

Min är klippt så hon har fortfarande täcke bara ett ofodrat regntäcke förvisso. Men det åker också av när det blir aningens varmare ute fram till sommaren. Då åker flugtäcke på :)

Svar: Ja, så klart får man tänka annorlunda när de är klippta. Flugtäcke är tyvärr nödvändigt här också även om jag gärna sluppit. :)
Amanda ljunggren

2 Camilla Robertsson:

Mina går på lösdrift, ponnyn som är oklippt går alltid naken vid bra väder, ofodrat regntäcke vid nederbörd och vid typ storm eller minus 30 får hon har fodrat.

Den nakenrakade är nog alltid undertäckad om man frågar någon annan. Nu har vi ner mot -10 på nätterna och hon har 200gr på sig. Samma dagtid, vi hade nog nästan 10plus igår och sol. Säkert lite varmt men hon klarar hela dygnet i den klädseln i alla fall. Har henne gärna utan täcke så fort vädret tillåter :D

Svar: Ja, du lever ju under liite hårdare klimat än jag gör här nere haha! Är ju så klart lite mer nödvändigt med täcke när de rakas och man tar bort det naturliga skyddet. Calle är så korthårig även vintertid så bryr mig faktiskt inte om att raka honom, rätt skönt. ;)
Amanda ljunggren

3 Anonym:

Väldigt intressant ämne. Finns många hästägare som är helt galna med täcken. Och andra vägar trots att det behövs. Men intressant med mätningen så man får det svart på vitt, varmare än man tror.

Jag försökte få min ponny att vänja sig av med täcke, men när det va höst/vinterväder gick det inte. Han frös trots att new Forrest ska vara en tålig ras. Då åker täcket på (annars stod han bara inne i lösdriften hela dagen). Men så fort det är uppehåll så var mina utan, men så rakade jag inte heller mina skruttar. :)

Svar: Ja, jag tror inte min ponny kommer fixa det heller tyvärr, även om jag velat då han inte rids eller klipps. Men han är så jäkla frusen haha..
Amanda ljunggren

Kommentera här: