Ston

Guldstjärna på grace igår! Hon snappade upp framåttänket riktigt bra och jobbade på bättre än någonsin igår under ridpasset, redig tjej!!


Dock är hon långt ifrån så följsam som jag vill ha henne från backen. Väldigt mycket "vad ska du göra åt det-attityd". Absolut inte att hon är sur och tyken, men är lite väl självkär och tror hon kan göra lite som hon vill. Det kan visa sig som i att hon stannar när man leder henne, eller plötsligt ska gå åt ett annat håll. Lite okänslig och ifrågasätter mitt ledarskap helt enkelt. I grunden älskar jag det, hon har pondus, attityd och en jäkla vilja, dock ska det användas rätt. ;) 

Så nu blir det fokus på följsamhet på marken ett tag. Vi startade redan idag med mina basic-övningar där jag har henne lös i paddocken och arbetar med tryck - eftergift endast i form utav kroppsspråk. Dvs när hon ignorerar mig går jag mot henne på ett otrevligt sätt, och samma sekund som hon tittar mot mig ger jag eftergift i form utav sänkta axlar och backar ifrån henne. ALLA mina valacker jag haft har gett med sig direkt och följt mig, medans mitt förra sto, Bella vägrade underkasta sig på ett så löjligt vis. Grace var väldigt ifrågasättande och nonchalant första kvarten, men släppte efter litegrann i slutet och följde mig lös en stund samt riktade uppmärksamhet mot mig direkt när jag bad. Ston är nog fasen en hårdare nöt att knäcka, men blir nog desto bättre när man får dom med sig. Jag avslutade hur som helst där och får fortsätta imorgon.

Kommentarer:

1 Anonym:

Kul att få läsa lite HUR du gör😃Alltid givande och inspirerande

Svar: Kul att du tycker det! 😄
Amanda ljunggren

Kommentera här: