lägger grund.

Dagens promenad, väldigt till synes kravlös men så himla viktigt arbete.

Vi skrittade runt i kanske 5-10 minuter, kände av följsamheten, hur uppmärksam och förstående hon var för min röst och hur hon reagerade på tryck. Hon var så klart lite okoncentrerad och nyfiken på omgivningen men det är ju 100% förståeligt och det får hon lov att vara i några dagar så länge hon reagerar på det jag ber om vilket ännu är väldigt lite. I detta arbetet tar jag hjälp utav ett spö som fungerar som en förlängning utav min arm endast, och trycker på bogen för att hon ska backa samt petar lite på hennes sida samtidigt som jag smackar och ber henne gå framåt/öka farten. När jag vill få henne att göra halt tar jag väldigt lätt i grimman och använder rösten. Så simpla grejer men som också lägger hela grunden för ridningen. Flytta sig för tryck, lyssna på samt förstå röstkommandon/smackningar och helt enkelt vara följsam. Självklart är det minst lika viktigt att även jag är lyhörd på henne här, och förtydligar när hon inte förstår och avslutar innan hon blir trött i huvudet.

Bommar är också en grej jag gärna lägger in så mycket och så tidigt som möjligt, dels för att det ska vara naturligt, och dels för att dom får tänka till lite och öva upp koordinationen. Så summan av kardemumman, ett till synes superenkelt pass men som är så himla viktigt för all kommande hantering och ledarskap och till slut ridning. Nästa steg är att få lite mer fokus från damen, samt att hon ska vara så pass bekväm i det jag ber om att hon sänker huvudet och slappnar av. 

Här syns des väldigt tydligt att hon har några centimeter att växa ikapp fram.
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Jättevacker liten häst, ska bli spännande! Kul att du skriver lite hur du gör och vad du ber henne om! Någon gång i framtiden vill jag också ha en unghäst och bli ett team med❤️Just nu har jag inte kunskapen och tiden tyvärr. Så får njuta av din blogg :)

Svar: Det gör du rätt i, det är fantastiskt roligt! Magkänslan har nästan alltid rätt, och har man kunniga människor att bolla idéer med tror jag man kommer långt även om man inte sitter på massor med kunskap och erfarenhet! 👏😘
Amanda ljunggren

Kommentera här: