Rutiner.

Fick för några dagar sedan en fråga om hur mina stallrutiner ser ut, och istället för att bara skriva ned det i text så tänkte jag att jag visar bilder istället för att göra det lite roligare, så får ni se hur stallet ser ut också.

Börjar nästan alltid med att mocka boxarna, fylla hönäten och byta vatten så att boxarna är klara när hästarna ska gå in. Luckys box på bilderna, och han får knappt ett halvt kilo hö när han går in så resten av nätet fylls ut med halm så han har något att pilla med.


Kvällshöt och morgonhöt packas i påsar så det är snabbt och lätt att slänga till dom.
Lucky får 1,5kg till kvällen och 0,5kg på morgonen medan Calle får 5kg på kvällen och 1kg på morgonen.
De går ute ca 10h/dygn och äter under större delen utav dagen ur sina höhäckar ute.


Kraftfoder får de mellan middagshöt och kvällshöt. Lucky äter någon näve betfor, där vattnet silas bort för att få ur sockret, så allt som återstår är egentligen fiber, morötter och mineraler får han också.

Calle äter desto mer, han får kornkross och vitaminer efter han ridits samt 0,5kg lucern och 1kg müsli+mineraler som kvällsgiva.


Ramses är med mig i stallet 4-5 dagar i veckan, han har alltid stenkoll på mig och ser till att jag sköter sysslorna som jag ska. ;)


Han är dessutom duktig på att provtesta underlaget i boxarna så det är godkänt, hehe.


Slutligen sopas gångarna och all utrustning som jag använt putsas. Så är det rent och snyggt när hästarna kommer in.
 

Kommentera här: